1.
Az ARVISÚRÁK összegyűjtésével egy sajátos
"mesemondó"; Paál Zoltán páratlan regevilágát
szeretnénk a magyar néprajzkutatás számára megőrizni.
Miközben ezt a "regevilágot" tanulmányozod
az az érzésed támad, hogy a másik történelem a mese, és ez
az igazság. Másfél évezred hosszú idő, de a népek emlékeznek,
és hiába minden manipuláció, feltárul az ősi igazság.
Olyan sok egyezést mutat ez az itt olvasható szöveg más népek
emlékezetével, hogy bár hihetetlennek tűnik az ezerötszáz
éves világméretű hazugságkampány után, de mindenképpen el
kell ezen gondolkoznunk. EZ AZ IGAZÍRÁS. Az eredeti kéziratok
megtalálhatók: 466/75 Heves megyei Múzeumok Igazgatósága
Egervár Múzeum; 25-2/76/B Balassagyarmat, Palóc Múzeum-1001.sz.
alatt a néprajzi adattárban; 62-18-1/75 keszthelyi Balaton Múzeum,
valamint a Kőrösi Csoma Társaságnál. "
A NÉPEK TÖRTÉNETÉNEK ELSŐ SZÁLAI HAGYOMÁNYOKBÓL
FONÓDNAK"-Írta Horváth MihályMAGYAROK TÖRTÉNETE c. könyvének
bevezetőjében -1858-ban. És így folytatta: "Ezekben a
lett dolgok és költött mesék gyakran annyira egymásba
olvadnak, hogy egyiket a másiktól megkülönböztetni nem
mindenkor lehet. Valamint egyes embereknek, úgy egész népeknek
is van fiatalságukban költői korszakuk, melyben az élénk képzelődés
ábrándos képzeteivel a közönségesebb eseményeket is oly színbe
öltözteti, oly mellékes körülményekkel ruházza fel, hogy -
miután azok több nemzedéken keresztül apáról fiúra szálltak
- végre egészen mesés alakban jutnak el a késő unokákra. De
bizonyos az is, hogy ily korban a tettre vágyó fiatal erő nem
ritkán oly cselekvésekre is ragad, oly dolgokat hajt végre,
melyeket a késő ivadék már magukban is túlzottaknak tart. A
hagyományokat tehát, habár meséseknek látszanának is, nem
lehet, nem szabad mindenkor elvetnünk: különben a legtöbb nép
eredetéről egészen hallgatnia kellene a történetírásnak.
De miért is vetnők meg e hagyományokat, kivált ott, hol
azokat minden kifogáson felül álló hiteles kútfőkkel nem pótolhatjuk?
Ha nem mind történeti igazság is, mit azokból merítünk:
tagadni nem lehet, hogy sok esetben lappang azok alatt valamely
lett dolog: ahol pedig a költött mesének világos bélyegét
viselik, nem merítjük-e még ott is belőlük azon hasznot,
hogy legalább a fiatal nép fogalmait, gondolkodása módját,
erkölcseit, szokásait, s a népi élet költői korszakát tüntetik
előnkbe?" Ezek a gondolatok vezették e könyv szerkesztőit
is, mikor elhatározták, hogy az
ELŐTÖRTÉNET
Sokezer évvel ezelőtt egy hatalmas sziget létezett valahol a Csendes óceánban, - mesélik az ősi regék. Ataisznak, Ata-Isisnek nevezték boldog lakói. Mediterrán éghajlata alatt bőven termett a föld, s az ott élő - magas kultúrájú - népek ismerték az írás tudományát is. Idővel behajózták a tengereket, s a Föld különböző helyein kolóniákat létesítettek.. A Mezopotámiában megtelepedettek, akik magukat Úr népének nevezték, a velük rokon népek némelyike pedig szumírnak, Anina istenasszony tiszteletére Anina-óm városát alapították. Az Egyiptom földjére kerültek - a Hikszosz-óm nevű központjukkal - továbbfejlesztették az őshaza kultúráját. Isteni származású uralkodóikat kúp alakú építmények alá temették. Harmadik telepüket Dél-Ázsiában alapították Párszi-óm fővárossal. Egy kalandozó csoportjuk -In-dijó-óm központtal - Peruban állapodott meg. Az agaba népek a mai Kína partjaira hajóztak Ataiszból és ott építették fel Agaba-ómot. Az így szét-települtek azonban Ataisszal és egymással is fenntartották kapcsolataikat. A mezopotámiai Úr népe elhatározta, hogy Anina-óm mellett áldozati templomot épít. Az őshazából 24 hajón kaptak segítséget: nemes építőanyagot, kézműveseket és hun lovasokat. A lovasok segítettek a fuvarozásban és ők rendezték a felavatási szertartás lovas versenyét is. A hasonló nyelvet beszélő rokon hun törzsek, (úzok, kabarok, avarok, széki - és kazahunok, stb.) jó lovasok és ügyes kézművesek is voltak.
Ez időben -
Magya legnagyobb fia, Hunor a lovasok többségével
kelet felé ment tovább. Az Ataisz pusztulását követő 250.
holdévben (kb. 19 év múlva) egy nagy lovas pusztán felépítették
Hunnor városát. Hunnor város Mongólia déli részén a Hun-nor,
a Hun-tó mellett feküdt. Később ez a terület sivataggá változott.
Múlt az idő, évszázadok teltek el. Ezalatt a hunok folytatták
vándorlásukat. A gazdagabbak Dabósa-Magyarka-Hunnor vonalának
térségében telepedtek le, szegényebbjeik keletre vonultak a
rokon agaba-népek felé, ahol jó legelő területek ígérkeztek.
A Hangun (Sárga) folyó mellett élő két őshonos népcsoport:
a jürcsik és az ajnók háborúba kerültek egymással. A hunok
a jürcsik mellé álltak és az őshaza pusztulása után 12000
holdévvel (kb. 930 naptári év) legyőzték az ajnókat. Hálából
Jümmön jürcsi vezér a hunok ifjúságának adta Ordosz térségét.
A hunok emberségesen bántak a fogságukba került ajnókkal.
Nem vetették őket béklyós rabságba, hanem 3 hónap múlva,
amikor hun nőkkel házasságot kötöttek, felszabadították őket.
Az ajnó törzsek-látva a véreik iránt tanúsított bánásmódot-szövetségre
léptek a hunokkal. Később a jürcsiktől is követelték a béklyós
rabságba hurcoltak szabadon bocsátását. Amikor Jüm-mön vezér
ezt megtagadta, az ajnók a hunok segítségével elűzték a jürcsiket
Hangun térségéből. Ebből a szövetségből tartós barátság
lett és 130 holdév (kb. 10 esztendő) elteltével 24000 ifjú
hun harcos - Hun-nor birodalmi központ jóváhagyásával - összeházasodott
az ajnókkal. A hun törzsek egy része a Hanguntól északra
telepedett meg. Az úzok a folyókanyartól nem messze állították
fel székhelyüket, Ordoszt. A tengeröböl síkságán élő,
Ataiszból származó rokonokkal felvették a kapcsolatot, s
cserekereskedelmet folytattak velük. Az itt töltött 1000
esztendő alatt az agabák is megsokasodtak, csak nem eléggé.
Az észak felé terjeszkedő kinajokkal ugyanis gyakorivá váltak
a háborúzásaik, de változó szerencsével. Végül a kinajok
elfoglalták az agabák által lakott tengerpartot. Az agabák
egy része ekkor behódolt, többségük azonban a hunokhoz menekült.
Vezetőjük egy Agaba nevű bölcs sámán volt, akinek leányát
az úz törzs vezére, Uzon vette feleségül. A kinajok elől
menekülő hunok magukkal vitték legértékesebb áruikat, élelmük
azonban hamar elfogyott, s a tél közepére helyzetük aggasztóvá
vált: éhínség fenyegetett. Az egyetlen számbavehető élelmet
a medve jelentette volna, csakhogy ennek a vadászatát a hitük
tiltotta. Ők is, mint a többi halász-vadász nép, hittek a
medve égi eredetében. A medvék így igen elszaporodtak és az
emberre is veszélyessé váltak. Az agabák azonban nem voltak
medve-tisztelők. Egy alkalommal leterítettek és megettek egy
medvét. A hunok csodálkozva látták, hogy nem sújtotta őket
semmiféle égi büntetés. Ez az eset új ötletet adott Agabának.
Amikor Ordoszba téli vásárra összejöttek a hun törzsek sámánjai,
Agaba felvilágosította őket: Istenük azzal büntette meg a
kegyetlenkedő medvéket, hogy medvetoron kell befejezniük életüket.
Megindult hát a vadászat, s ehhez Agaba népe újfajta
fegyvereket szolgáltatott. Az első medvetor holdtöltétől
holdtöltéig tartott. Ez alatt - Agaba javaslatára - megalakult
az Öregek Tanácsa, a 25. napon pedig 24 törzs részvételével
létrehozták a hun törzsszövetséget. Egyeztették mitológiájukat
és megszervezték a törzsszövetség jövendő életét. Agaba
javaslatára újra kezdték az időszámításukat. A holdevések
szerinti számolás a gyakori ködök miatt is meglehetősen nehézkes,
amellett eltéveszthető is volt. Ekkor már az Ataisz pusztulása
utáni 12968. holdévet írták (ez kb.1000 évnyi idő) (Kr.e.
4040). Az új időszámítás szerint egy esztendő az egyik
medvetortól a másikig, tehát egyik téltől a másikig tart.
Az első törzsszövetségi fősámán Agaba lett. Ő az, aki az
írást is megreformálta, s az általa alkotott rovásírást általánosan
használt-tá tette a sámánok körében. Az ő javaslatára
kezdték el írni történelmünket is. A fősámánok mindenkori
kötelessége lett, hogy a hun törzsszövetség életének főbb
eseményeit a valóságnak megfelelően megörö-kítsék. Ezért
történetírásuknak az Arvisura-Igazszólás nevet adták. A szöveget
aranylemezekre rótták, hogy az idő foga el ne pusztítsa őket.
Ennyiben lehet röviden összefoglalni az előtörténetet. Innen
kezdve szóljanak eredetiben az ősi írások regéi. Nyelvük az
az évezredek alatt alig változott úz nyelv, melyet ma magyar
nyelvnek nevezünk.
HOGYAN LETT ÚZDBÓL ÓZD? (Az 1. Arvisurából )
Agaba, a bölcs fősámán azzal kezdte működését,
hogy megszüntette a manysi, az úz és a lapp törzs
medvetiszteletét; a kunok, a jász és az avar törzs
szarvastiszteletét, a kabarok, a mongolok és a baskírok
vaddisznótiszteletét. Egyedül a vendéglátó ajnó törzs nem
tudta elviselni a medvetisztelet megszűnését, ezért a Nagyvíz
partja mentén észak felé elhagyták őshazájukat. Távozásukat
azzal is indokolták, hogy a 10. medvetor évében nem esett le a
hó, nem tudták a medvék lelkét frissen esett hóval tisztára
mosni, s így nem nyerhettek bűnbocsánatot a medveölésért.
Az első medvetoron elhatározták, hogy egyeztetik mondavilágukat.
Ezért minden nap más-más törzs mondta el, hogy miben hisz,
majd a 25. napon Agaba beszélt az égiekben való hitéről. Úgy
döntöttek, hogy aratásig mindenki meg is írja törzsének
vallási elgondolásait. Az egység biztosítására Agaba a régi
képírás jeleiből új írásjeleket állapított meg. Ezeket
emlékeztetőül mindenki ordoszi kőbe rótta magának. A bőséges
aratás után rendezett ünnepségen, amelyen minden vezér, sámán,
bát és táltos részt vett, Agaba elmondta, hogy hite szerint
hogyan keletkezett az Égi Birodalom:
"Ata-Isis a napisten hét eget teremtett. A 7. égben nőtt egy magas fa. Ennek a magas fának a tetejéről indult útnak a Nap, a Hold, és valamennyi csillag. A fa gyümölcséből Ata-Isis egyet ledobott a hatodik égbe és ebből ott kinőtt egy másik fa. Az felnőtt a hetedik égig. Ezen Ata-Isis leküldte legnagyobb fiát, Sis-Tóremet, hogy népesítse be a hatodik eget. Sis-Tórem is ledobott a fa terméséből egy gyümölcsöt az ötödik égbe, és amikor kinőtt a hatodik égig érő fa, ő is leküldte azon legnagyobb fiát az ötödik égbe, hogy népesítse be. Sis-Tórem fia, Numi-Tórem hasonlóképpen cselekedett: ledobott egy gyümölcsöt. A negyedik eget Numi-Tórem fiai és leányai népesítették be. Ilyen sorrendben létrejött aztán a jó szellemek és jó lelkek harmadik, meg a rossz lelkek második Égi birodalma. Legalul kapott helyet a Nagy Terembura, amelyben minden lélek elfért. Onnan a csillagok ütötte lyukakon minden elköltözött lélek figyelhette és segíthette földi hozzátartozóinak az életét." Utána minden törzs szószólója számot adott az Égiekben való hitéről. Úzon, az úzok sámánja, mint Joli-Tóremnek, a Földanyának legjobb pásztora, így adta elő Földünk keletkezését: "A végtelen kékségben sétált Sis-Tórem. Egyik felhőről a másikra lépkedett, de amikor megbotlott egy bárányfelhőben, dühösen felkiáltott: Hogy a tűz égessen meg! Ijedtében nagyot ugrott a kis bárányfelhő és sisteregve csapódott hozzá apró társaihoz. Tűz pattant ki a felhőcske szívéből, majd ez a tüz üstté változott. Az üst magába szedett minden felhőt. A tízezrediknél, a Tyumenfelhőnél láng csapott ki belőle, s az csillagok képében az égboltra szóródott. Sis-Tórem ekkor elküldte legnagyobb fiát, Numi-Tóremet, hogy fogja el azt a tüzes üstöt, mert mind elégeti a bárányfelhőket. Numi-Tórem el is fogta az üstöt, és apja elé vitte. Kettesben elkészítették a Napot és feltették a legnemesebb pályára. Sis-Tórem az üstből újabb tűzgolyókat kezdett szétdobálni a Nagy Mindenségbe, míg csak bele nem fáradt. A végén a tűzgolyók belegabalyodtak a felhők vizébe, ezért Sis-Tórem a tűzgolyók gondozását az égiekre bízta. Mindenki vállalta is, csak Ruda-Tórem, a vas-forraló égi kovács vonakodott tűzgolyót őrizni. Így aztán őt Sis-Tórem a tüzes üst gondozásával bízta meg. Egy reggel Ruda-Tóremet alva találta az üst mellett. Mérgében az üst széléről lekapott egy marék tűzhabot és beledobta a reggeli ködbe. Ebből lett a Hold. Utána felköltötte a Ruda-Tórem mellett alvó Kemmit, az égiek szolgálólányát és megparancsolta neki, hogy viseljen gondot a Holdra. Numi-Tórem felesége, Joli-Tórem volt, az úzok védelmező nagyasszonya. Az ő tűzgolyóját Numi-Tórem a legsűrűbb felhők közé gurította. Hét fia kereste, ezeröles láncon. Végül a szárnyas Ajak-Tórem találta meg, de úgy, hogy teljesen víz borította. Ekkor Kaltes asszony, Sis-Tórem leánya a vízből búvár-kacsával követ, iszapot, majd földet hozatott fel. A vöröshasú Cethalnak megparancsolták, hogy ezt a hordalékot tartsa a hátán, hogy az Élet-anya ott virágzó életet teremthessen. Így keletkezett a virágzó Föld. Kaltes asszony álmot varázsolt a vöröshasú Cethal szemére és azóta az mélyen alszik. Ha felébred, tüzet fúj az orrából, ha megmozdul, megremeg a Föld, s földrészek csúsznak le a hátáról az ősvízbe. Így pusztult el annak idején mindent-termő hazánk, Ataisz is. Most pedig hálát kell mondanunk Joli-Tóremnek, a Föld-anyának a bőséges köles-aratásért. Hálát kell adnunk a Tóremfiaknak is, hogy felépíthettük új székvárosunkat, az Ordosz utáni Úzd vezéri székhelyet és Vasvár földvárát, ifjúságunk büszkeségét. Sajnos, kabar és mordvin szomszédaink vezéri székhelyünket Ózdnak nevezik."
Ekkor készült-Agaba mesterembereinek, meg a hun törzsszövetség
kőfaragóinak és ácsainak közreműködésével - az
Aranyasszony - kegyhely is. Most átadták azt is rendeltetésének.
Körülötte minden hun törzs felépítette a maga Tóremjének
a kegyhelyét. Így 25 kegyhely dicsőítette az Égi birodalom Tóremjeit.
Az Aranyasszony-kegyhely 24 öl hosszú és 13 öl széles, 24
karélyos szentély volt, Agaba régi rovásai alapján készítették
az Ataiszban, meg Uruk városában állott kegyhely mintájára.
Ebben az épületben tartották meg az első törzsszövetségi
összejövetelt, melyen Agaba felolvasta elődeinek rovásait,
hozzátéve a magáét is. Utána minden törzs vezetője - rovásainak
alapján - felolvasta hitvallását és törzse történetét.
Megfogadták, hogy csak az igazat fogják rovásba foglalni. Hogy
erre mindenki emlékezzen: a feljegyzéseknek Arvisura, azaz
Igazszólás nevet adták. A sorokat felülről lefelé rótták,
a rovást baloldalon kezdték. Agaba feleségét, a gyógyítással
foglalkozó rima-lányok vezetőjét, Rima asszonyt teljes
hatalommal rendelkező Rima-széccsé tették meg. Aranyasszony-kegyhelyének
a gondozását a lányokra bízták. A 24 törzs kegyhelyét ifjú
harcosok védelmezték. A sámángyűlésen elrendelték, hogy 5
évenként 2-2 ifjú harcost vezényelnek Agaba fősámán és
Rima asszony oktatása alá, hogy elsajátítsák a rovások
mesterségét, az emberek és az állatok gyógyítását, az
ataiszi tudományokat és megtanuljanak lovagolni, és vitézül
harcolni. Aztán minden 5. év végén eldöntik: ki méltó
arra, hogy versengésekben szerzett győzelme alapján az ifjúság
vezére, vagy választás útján az egész 24 hun törzs vezére,
vagy fősámánja legyen. Mesterségek tanulására Uzon
megszervezte a tárkányok nevelését is. Ez 4 medvetoros évig
tartott.
A napok számát minden negyedik évben eggyel
megtoldották és az Aba-nap előtti napot tárkányok napjává
nyilvánították. 100 évenként 8 évig tartott a tárkánynevelés
és annak a végén tartották a tárkány-napot. Nagyszala nappá
nyilvánították azt a napot, amelyen a törzs-szövetségre nézve
döntő jelentőségű határozatokat kell hozni. A medvetoros év
első napját Aba-nappá tették. Az újszülött gyermek születése
napjáról kapta a nevét. P1. Az Aba-napon született gyermek
neve Tónus-Aba lett. (Ilyen neve volt kereszténységünk kezdetén
Aba-Sámuelnek.) A törzsek minden napnak két nevet adtak: egy férfi
és egy női nevet. A négyévenkénti pótnapra Nimród-tárkány-féle
nevet adták. Az összejövetelek végén mindig megvonták a törzsek
legeltetési határát. Ordosz törzsszövetségi területén a
mindenkori fősámán uralkodott. Ordosz lett a birodalom központja,
és mivel úz székhely volt, az úzok nyelve birodalmi közös
nyelv lett. Ennek általános megismerését elősegítette, hogy
a sámánok ifjúságának többsége közéjük házasodott. A főként
kézműves úzok részt vettek kalandozásokon is, bár azok
hasznából a sámántizedek révén amúgy is részesültek. Úzd-a
szomszéd törzsek nyelvén Ózd-az úzok vezéri szállása lett.
(BATOUR-UZAPANI)
Batour halotti torán Uzapani számot adott az előző
fősámán minden helyes cselekedetéről és a 22 medvetoros év
alatt végzett munkájáról. Batour nagy tudásra tett szert Úr
városában végzett látogatásai alatt és sokat tanult Kanszu
kinaj tartományban is az Agaba-féle bölcsektől. Mindezt így
foglalta rovásba: Ataisz égi fejedelme Armogur, a Kosztroma városa
feletti hegyen kegyhelyet épített a Napistennek, a bölcs Rátennek.
Ugyanis Ráten, az egyedüli égi istenség nagyon megharagudott,
hogy Ataisz minden-tudást kereső népe megfeledkezett az égiek
tiszteletéről. Még a Holdanya kérésére sem szüntette meg
gyakori lángolását. Hajós fejedelmek jelentették, hogy 90
telehold után a jégmezők alól kizöldült szárazföldek
kezdenek előtűnni. Föld-anya golyóján újabb földrészeket
varázsolt elő a Vöröshasú Cethal. Armogur ekkor elrendelte,
hogy 10 fia közül a 7 idősebb maradjon vele Kosztromában, de
Suva és Buda, valamint Kuszkó az Amu földrész alaposabb
megismerése után folytassa a felmelegedő földterületek
megismerését. Bölcs Ráten Bálvány-hegyi szentélyében
szerzett útmutatás alapján Buda fejedelem a 30. telehold után
elérte a jégmezőkön inneni termékeny síkságot és egy
teleholdnyi idő alatt az elmenekült népek szál-láshelyén
megalapította Úr városát. Hajókon mindenféle állatból
hoztak Öthegyről valókat; ezek a dús legelőkön hamarosan
elszaporodtak. Buda fejedelem ekkor a visszaküldött hajó
parancsnokával, Eridővel azt üzente Armogur öreg
fejedelemnek, hogy a Kosztroma feletti Bálvány-hegyről küldjön
kifaragott építőköveket, hogy ha Rátennek nem is, de legalább
Anahyta istenasszonynak Ráten köveiből emelhessen kegyhelyet,
mert ezen a vidéken nincs kő, csak termékeny termőföldek bújnak
ki a jégmezők alól.
Bálvány hegyének másik oldalán az agabák kőfaragó
és állatbőrkészítő törzsei telepedtek meg; a Tigris folyam
másik oldalán Góg hun fejedelem népe telepedett le; a
Kosztromával szemközti síkság dombos oldalán pedig Dorozsma
városa épült. Góg fejedelem családjának a tagjai Anina
istenasszony hívői voltak, de azért mindenben kész volt nővére
férjének, Armogurnak a megsegítésére. Ezért legidősebb fiának,
Magyának meghagyta, hogy a közös Anahyta-Anina kegyhely
felavatására hozza el Magóg hun törzsbeli lovas seregét az
ünnepség fényének emelése végett. Buda fejedelem 30 holdtöltéig
építette Anahyta istenasszony kegyhelyét az ataiszi Bálvány-hegy
faragott köveiből. A felesége, Suhan, az édesapja, Sute névnapi
ünnepén meghalt; két lányuknak-Arannak és Enéknek-a nevelését
Eridő hajósvezér leánya, Mari vállalta el. A 208. holdévben
érkezett meg Magya ifjúsági fejedelem Magóg leányának,
Ildunak 576 lovasle-gényével és Góg furmányosaival. Két
holdtöltéig végezték Anahyta-Anina istenasszony kegyhelyének
építkezésén az utolsó simításokat. A felavatási ünnepséget
arra az időre tűzték ki, amikor a jéghegyek aljáról majd
megérkeznek a nagyvizek. Buda hálaadással fordult az égiek
felé. Fején egy kosárban vitte a kegyhely zárókövét az
Anahyta szobrocskával, amikor egyszerre csak megrendült a föld,
felháborodott a tenger, messzi vulkánok tüze pirosra festette
az esti égboltot és Ráten napistenből óriási tűznyelvek
csaptak ki. Élám kőfaragói félelmükben elfutottak. Közben
megeredt az eső: a Nagyvíz elborította a termőföldeket; a
szennyes hullámok tajtékozva verték az Anahyta-Anina közös
kegyhely lépcsőzetét. Buda fennhangon kérte az égiek segítségét.
3 napi fohászkodás után lassankint el is állott az eső. Eridő
visszatérő hajójával eljutott Úr városáig. Itt, ekkor járult
hozzá, hogy Mari nevű leányát fele-ségül vegye az özvegy
Buda nagyfejedelem. A Nagyvíz lassan lehúzódott az
istenasszonyok kegyhelyétől. A Nagyvízből újra előtűnt
Anina-óm kereskedőváros nevét az elsüllyedt Uruk város után
ennek a nevére változtatták. Az istenasszonyok kegyhelye
alatti város pedig felvette az Úr város nevét.
A családjával Úr városában lakó Magya fejedelem
a lovai részére a közelben nem talált elég bő legelőt. Ezért
596 lovaslegényével és 3 fiával tovább ment az ataiszi őshaza
Tigris folyójára hasonlító folyó partján. Ott megalapította
Dabósa és Paripa városát. 60 holdtölte után a letelepedés
ünnepségén összejöttek az Élám törzsbeli őslakókkal.
Kurd ifjúsági kisfejedelem ekkor vette feleségül Aratu hegyi
vezér leányát. Ezen az ünnepen Kurddal és a fejedelemfiakkal
együtt 480 hun törzsbeli lovas kötött házasságot Uruk városának
leányaival. Mivel Ráten napisten lángolásai folyton nőttek,
a hun lovasok többsége a szárazság és a betegségek elől a
Naphegyen túl levő síkságra vándorolt. Ott újabb várost
alapítottak és Magya fejedelem legkisebb fiáról Magyarkának
nevezték el. Hunor kelet felé egy nagy lólegelő végén
megalapította Hunnor városát, Kurd pedig családjával együtt
visszaköltözött Dabósa és Paripa vidékére. Ha újabb szárazság
jött, Kurd a népével beköltözött a hegyi törzsek szállásaira.
Hunor lovasainak vándorlása Ataisz elsüllyedésétől számítva
250 holdtöltéig tartott. Közben a gazdagabb hun lovasok sorban
hun szövetségi gyarmatokat alapítottak. Hunnor városába már
csak igen kevés lóval érkeztek. A gyalog hun ifjúság igazi városlakó
lett, de kalandozásokra is indult, déli irányban. A
meglovasodott gazdagabb hun törzsek letelepedtek; a szegényebb
gyalog-ifjak a rokon agabák törzseivel, meg a jürcsikkel és
az ajnókkal ismerkedtek. Az Agaba-féle bölcsektől szereztek
tudomást arról, hogy Ataisz után még Amu nevű gyarmatuk is
elsüllyedt. Suva ellenben a gazdag déli szigetvilágban
fennmaradt hajósaival együtt. Párszi-óm, Hikszosz-óm és
Kuszkó Indijó-óm gyarmatáról is érkeztek már vissza, de
Ataisz minden gazdagságával és műveltségével együtt
elpusztult.
Az agabák az őshaza szerinti Hangun folyó (a mai
Huanghó) torkolatának közelében megalapították Agaba-óm városát,
itt a hasonló nyelvet beszélő hun ifjúsággal jól megértették
egymást és kereskedelmi kapcsolatokat létesítettek velük. Bátrabb
agaba-féle hajósok egy alkalommal a befagyott Nagyvízen
keresztül kutyás-szánon ellátogattak Indijó-óm gyarmataira
is. De az ilyen kalandozás során igen sokan elpusztultak. Agaba-óm
fejedelmei mindenütt Ataisz nyomait keresték. Közben ősi
ismereteik alapján a Napisten templomában a kőfalra faragták
Ataisz körvonalait és megörökítették Amu gyarmatbirodalom
elsüllyedését is. A Földanya felmelegedése után a hunok
Dorozsma és a Tigris folyó síkságáról felkapaszkodtak a jégmezők
fennsíkjára, ahová csak a fénylő Gara-zúgókon át lehetett
feljutni. A Kékleny sziklái 500 öl magasak voltak. Az itt
legelésző lovak közül hozta le Magya, a széki-hun származású
fejedelem a Góg és Magóg fejedelmektől kapott lovakat, meg
velük együtt a lovak ifjú lovasait is. Ezekkel az edzett
lovakkal jelentek meg Uruk-óm vidékén, s úgy hódították
meg a Hunnor városáig terjedő füves pusztaságok vidékét.
Magóg furmányosai Élámból hordták a Nagyvíz miatt megrongálódott
Uruk-óm és Úr város építéséhez a szükséges köveket. A
földrengések alatt hol Élámban, hol Úr városában tartózkodtak.
A 60. Hold-évvel azonban Magya küldetése véget ért. Ezért létszám-megállapítást
tartott, de kiderült, hogy a Suhan-ünnep alkalmával a Góg-származású
Suhan fejedelem-asszony temetésén Anahyta szertartás szerint Góg
furmányosaiból is kivégeztek három díszkocsi-hordozót, az
akkori nyelven szék-hordót. Mivel ezekre nem lehetett ráfogni,
hogy a Tigris árja sodorta el őket, hiszen palotabeli testőrök
voltak, Magya furmányosai elhagyták Úr városát. Magya
fejedelem parancsára a 240 furmányos lovas közü1 237-en a
Nagyhegyen túli Magyarkára mentek. Ott Szavárd lovasparancsnok
vezetése alatt kőből várost építettek Magya fejedelemnek, s
a legkisebbik fejedelmi ifjú itt kezdte el a Góg és Magóg tanításán
alapuló sámánképzést.
Ezen a sámánképzésen mélyen elítélték az
Armogur-féle véres temetési szertartást, amilyennek során
Suhan temetésén is kivégezték a három Magóg székhordó
szolgalegényt. Csak a siratóének szokását tartották
helyesnek. Megszüntették az Armogur-féle képjeleket is és
csak a 24 hun törzs képjeleit tartották meg egyszerűsített
formában. A sámánképzésen az elsüllyedt óhazát így
ismertették: hogy Ataisz a boldogság földje volt, ahol soha
sem volt tél. A Nagyvíz mellett a Hangun folyó jobb partján
élt Úr népe és az agabák kézműves törzse; a folyó bal
partján, a Hun síkságon élt Góg és Magóg népe. Amikor a Ráten
szokatlan felmelegedése elkezdődött, a nagy hőség elől jószágállományukat
a Gara-zúgó fennsíkjára terelték és csak a felhasználás végett
szükséges állatállományt hozták vissza a Hun-síkságra és
Dorozsmába. Úr népének Uruk nevű fővárosából széles lépcsősor
vezetett fel a 800 öles Ráten-hegyen épült Napisten-kegyhelyre.
A hegy és a Hangun folyó között épült Kosztroma, Úr népe
és az agabák kikötővárosa. Vele szemben a fehér és fekete,
azaz Góg és Magóg hun törzsek közös fővárosa, Dorozsma. Góg
és Magóg két részre osztotta a termékeny Hun síkságot-Anina
istenasszony 200 öl magasságú kegyhelyével az enyhébb éghajlatú
Hun fennsíkot 12-l2, azaz összesen 24 részre osztották fel. A
részek között minden vita megelőzésére gyepüket is hagytak.
Kosztroma minden szükségletét a Hangun jobb oldalán lévő Öthegy
vidékéről fedezték; Dorozsma kikötőt és a hun székvárost
a Hun síkság termékei és a Hun fennsík, vagyis a Felvidék
állatállománya látta el. Az 5 évenként megrendezett ifjúsági
vetélkedőket minden alkalommal az Il-Du városrészben tartották.
A győztes akár legény, akár leány, maga választhatta meg élettársát
és "ifjúsági fejedelem" címmel az ifjúság vezére
lett. Amikor az ifjúsági fejedelem rangot Góg nyerte el, Magóg
leányát, Il-dut vette feleségül. A házasságukból született
Magya vitéz 260 holdéves korában nyerte el az ifjúsági
fejedelem rangját. Kosztroma új fejedelmének, Budának a kérésére
Magya 576 lovassal és 240 kézművessel indult el a Buda
fejedelem városában épült kegyhely felavatási ünnepére. Úr
városának létszámát tehát 580 lovas és 240 kézműves
ember növelte. De az ezer körüli lóállomány részére legelő-terület
kellett, de a három hun törzsbeli ifjúnak az eltűnése is jó
alkalmat szolgáltatott arra, hogy a folyton erősbödő ellentéteknek
elvándorlással vessenek véget.
Úr népének és az agabáknak Ataiszbeli létszáma
azért is volt mindig kisebb, mert a fejedelmi személyek temetésén
szolgahadukat lemészárolták, hogy a holtat az Égi
birodalomban is szolgálják. Ez szöges ellentétben állott Góg
és Magóg törzsének vallási szertartásával, mert ők csak
állatáldozat formájában mutattak be véráldozatot. A gyászolók
addig nem is mentek el, amíg a feláldozott állatok húsát meg
nem ették és maradványait el nem égették. A hun törzsek állománya
tehát folyton nőtt és már benépesítették a 600 öl
magasban kezdődő Hun felvidéket is. A Gara-zúgó vizén épületfát
szállítottak le a Hun síkságra. A fát a Hun tó partjain
dolgozták fel. Itt készültek előbb a 12 lapátos, 1 vitorlás,
majd később a 24 lapátos 2 vitorlás hajók is. Ezekkel járták
a Nagyvíz akkor ismert részeit. A jégkéreg alól előbukkant
Amu-óm, Indijó-óm, Párszi-óm, Hik-szosz-óm, Suoma-óm és
Uruk-óm. Igaz, hogy Amu-óm majdnem teljesen eltűnt, de a többiek
megmaradtak. Buda fejedelem példamutatóan maga kezdett neki,
hogy Uruk városát régi fényében felépítse. Így kezdődött
Uruk városának tündöklése, de a 24 hun törzs a kegyetlen véráldozat
miatt mégis elhagyta. Buda fejedelemmel azonban vérszerződést
kötöttek egymás bármikori megsegítésére. Buda fejedelem
ugyanúgy, mint Ataiszban volt az Öthegyen, kegyhelyeket akart
építeni. Az Anahyta kegyhelyet a nagy katasztrófa idején készítették
el. Magya ezután a lovasokkal észak felé vonult Dabósa és
Paripa irányában. Budának a vérszerződés értelmében 60
holdév után a visszamaradt 237 kézműves hunt is utánuk
kellett indítania Dabósába. Mire eljött a 120. holdév, a főként
mordvinokból, csuvaszokból, lettekből, úzokból és kabarokból
álló kézműves csoport már megcsaládosodott és lélekszám
szerint 620-an vonultak be Dabósába. Közülük sokan, főként
a gazdagabbak, Dabósában maradtak; a szegény többség állataival,
a nyájőrző, házőrző és gyermekőrző kutyákkal együtt
Magyarka felépítése végett átgyalogolt a Nagyhegyen.
Lovaikért cserébe főként bárányokat kaptak.
Ezeket könnyen áthajtották a hegyi utakon. Ekkor még csak háromféle
kutyát ismertek: komondort, pulit és kuvaszt. A gyerekek nagyon
szerették őket. Házastársi kapcsolataik révén a kézműves
csoporttal muromák, esklók és maramik is érkeztek. Ezek elbátorkodtak
egészen a jéghegyekig, de a hóesés előtt nyájaikkal együtt
mindig visszatértek Magyarka környékére. Magyarkán a 130.
holdévben abban állapodtak meg, hogy Uruk város és Paripa között
Kurd utódai és vitézei tartják kezükben a legelőket; Hunor
népes tábora a Magyarka és Hunnor városa közötti részen
marad; Magyarka és Magya fejedelem visszamaradt lovasai és kézművesei
pedig egészen a jéghegyekig keresik az új legelőterületeket,
megfigyelve a változékony időjárás szerinti terjeszkedési
lehetőségeket. Minden településnek Ataiszból hozott nevet
adtak. Ezeket fekvésük szerint is jól ismerték, mert Magya
fejedelem magával hozott ékes rovásukkal minden feljegyzést.
Azok egyebek között azt tanították: "Az élet harcaihoz
nemcsak a testet kell táplálni, hanem a lelket is folyton erősíteni
kell!" Úr népe kézügyességben, rovások megörökítésében,
zenében és istendicsőítő énekekben jeleskedett. A velük
rokon hunok a gyermekek és lovak nevelését, gondozását
tartották az istenek előtt kedves cselekedetnek. A fekete és a
fehér Hun síkság lassankint kicsinek bizonyult és meleg időben
a nép már elfoglalta az ataiszi Felvidéket is. Ezt a részt 24
részre osztották 10-10 napi lovaglási területtel, közöttük
10 tyumen lóhossznyi szabad területet hagyva. Ataiszból való
elindulásukkor 2 tyumen szálláshelyet tartottak nyilván a sámánok.
Ezeket most már háromfelé használták a szálláshelyek
elnevezésére.
A Tigris
folyó jobb oldalán épült Kosztromában Úr népének és az
agabáknak a kereskedői és iparosai éltek, a Tigris folyó másik
oldalán, Dorozsmában Góg és Magóg kézművesei és kereskedői
építették ki városukat. Az ifjúsági versenyek a Hun tó
partján és a Hun síksági Pusztaszeren zajlottak le. Az Ildu városrészben
szálláshelye volt minden törzsnek. A 700 öl magas Kékleny
hegygerinc a Gara-zúgóval kettéosztotta a Hun birodalmat a
nagy Hun síkságra és a Hun felvidékre. Itt kiváló legelőterületek
voltak, amelyek csak lankásan emelkedtek a jéghe-gyekig. A
felmelegedés növekedtével az erdők is mind nagyobbak lettek.
A kivágott farönköket a Hangony folyón úsztatták le, majd a
Gara-zúgó alján, a Hun csatornán keresztül juttatták el a
Hun tóba a kézművesekhez. Az ott készült 12 és 24 lapátos
hajókat csúsztatón engedték le a Hangun, illetve a Tigris
folyóba. Góg 12 törzse a Hangony jobb oldalán 120 napi lovaglással
bejárható területet használt. Ez fokozatos emelkedői és hűvösebb
éghajlata miatt jórészt lóedző területnek számított. Magógnak
ugyancsak közel akkora területű mezőségén viszont az éghajlat
állandó volt és már köles termeléssel is foglalkoztak rajta.
Erdőirtásokkal Góg fehér-hun törzsei is nagyobb területeket
nyertek. Ezeken nagyon megszaporodtak a birkanyájak. A birkát
úsztatva Dorozsmába vitték, bőréből a kézművesek ruhaféléket
készítettek. A 237 hun kézműves létszáma nősülés és
családosodás folytán 620-ra emelkedett. Buda fejedelem ezért
megengedte, hogy juhnyájakat kapjanak ajándékba. Szavárd kézműves
fejedelem aztán a Magyarka fölötti hegységben és az alatta
levő síkságon e nyájak váltó legeltetésével a juhállományt
igen megnövelte. Az ataiszi Bálványhegyen Ilgara aranyasszony
Örök-tűz szentélyében holdévekben számolták az időt, a
Hun felvidék kabar nyílhegykészítői azonban a tűz megszerzésének
idejéhez igazodva évről évre a diadalmas Aranyasszony ünnepétől
számolták az időt. De ezt még Armogur felesége, Ilgara
asszony sem fogadta el, bár nagyon megkönnyítette volna az idő
számítását, hiszen a holdévek már a tyumen-számokra rúgtak.
Szavárd törzsének fejedelme így mondta el a Magyarkára érkező
Batour fősámánnak a kézművesek időszámítását:
A Gara-zúgón túl levő Kuszkó Birodalmában Artupi
asszonynak Kecső kabar nyílkovácstól négy fia származott:
Ragyolc, Miskolc, Rohonc és Tiszolc. A törzs a jó eszű
Rohoncot küldte a Bálványhegyre sámánságot tanulni. (Köles-sarlózásra
onnan mindenkit hazaküldtek.) Ragyolc, Miskolc és Tiszolc a
Hangony forrás tavában fürdött, amikor egy játékos kis mackó
a folyóra hajló fáról beleesett a sebes folyású vízbe. A
fiúk nyomban a fuldokló medvebocs után úsztak és kimentették
a vízből. Kemi-asszony, a medvék anyja haragjában az erdőt
villámmal sújtotta. Lett is rögtön bundaszárító hőség.
Ragyolc és Tiszolc ijedtében elszaladt, de Miskolc a kis
boccsal odament a tűzhöz. Mind a ketten azonnal meg is száradtak.
Amikor Ragyolc és Tiszolc látta, hogy Miskolcnak semmi baja, ők
is odamerészkedtek a tűzhöz. Egy lángoló tuskóra száraz
gallyat raktak, s annak a tüzénél tovább melegedtek. Amikor
mind megszáradtak, Kemi asszony az erdő tüzét felszippantotta
és záporral elverte. A három testvér a bocsot a pásztorkunyhóba
rejtette. Hajnalonkínt odajött Kemi asszony, a szájából tüzet
vett elő és úgy melegített ételt a bocsnak. Ezt 5 napon át
megismételte. De az ötödik napon elaludt a kunyhóban. A
pajkos Miskolc tüzet lopott ki a szájából és a tüzet egy
tejescsuporba rejtette. Ekkor ért haza Rohonc. Ő a lopott tüzet
Ruda-Tórem ajándékának tekintette. Amikor Kemi asszony elment
a kunyhóból, a nyílkovácsok késő éjjelig tanakodtak. Végül
Kecső azt javasolta, hogy a három tűzszerző ifjú az égiek
ajándékával menjen fel a Bálványhegyre, hogy
Tüzet, ami melegít! Tüzet, ami megolvasztja még a
Kékleny-hegy szikláit is! Agaba, a bölcsek legvénebbje állt
a lépcső legmagasabb fokán. A két legszebb csillagrovó leány
aranytálcán őeléje tette le Miskolc pásztorlegény élet-tüzet
tartalmazó csuprát. Agaba olajüstbe öntötte a csupor tüzét,
s az égig érő lánggal árasztotta a meleget. Agaba
elrendelte, hogy a csillagrovó leányok legnagyobb gondja az
legyen, hogy az égiek tüze soha ki ne aludjon. Meghagyta még,
hogy az égiek tüzet adó jóságát minden aranyasszony-ünnep
után megünnepeljék. Kecső és Artupi gyermekei ezután abban
a kegyben részesültek, hogy Garaúz vezetésével megtekinthették
az idők múlásának rovásait. (Ez a Mindenható leírása!) Már
11 tyumen (110000) és 110 alkalommal telt meg a Holdanya egészen
kerekre, amikor Magya ifjúsági hun fejedelem is elindult, hogy
Buda fejedelem város és kegyhelyalapító ünnepén a
lovasversenyeken ő is részt vegyen. Szavárd viszont akkor szállt
hajóra, amikor kabar és úz nyílkovácsai már 8470 alkalommal
ülték meg a tűz megszerzésének ünnepét. Ekkor süllyedt el
Ataisz. Attól kezdve 12968 alkalommal lett telehold és 998
esetben tartották meg a kézművesek a Tűz ünnepét, mire
Ordoszban megalakult a 24 hun törzs szövetsége. Temérdek vita
folyt arról, hogy melyik csoport tévedett és melyiknek van
igaza. Végül a legbölcsebb, Agaba meggyőzte a sámánokat,
hogy az első medvetor emlékére és a tévedések kiküszöbölése
végett kezdjék újra az időszámítást. A medvetorok, vagy
makkolás utáni disznótorok számát minden törzs tudja ellenőrizni.
Ezt a Magyarka fölötti Szavárd-törzs is helyeselte. Szavárd
kézműves törzse Batour látogatásakor ünnepelte az Ataisz
pusztulása utáni 1018. disznó-toros evést. A kézművesek tehát
az égiek tüzét már 9488 disznótoros éve ünnepelték. Ez az
Agaba-féle 20. medveév.
Kézműves-rovás
szerint már 15480 éve használjuk a tüzet. Az időszámítás
a megállapodással valóban megbízhatóbbá vált, hiszen a téli
medvetorokhoz már lehetett igazodni. Aranyasszony ünnepe után
a kézművesek minden negyedik évben nagy játékokat rendeztek:
lovaglást, nyilazást, szőrlabda-játékot. De a legkedveltebb
volt a minden évben megrendezett tűzfutás. Minden 5. évben a
sámánok versenyeztek. Az ő versenyüket 20 évenként rendezték
az ügyességi viadalokkal együtt. Ennek a győztese lett az Ifjúsági
fejedelem. Az ataiszi versengést a Tűzfutás emlékére rendezték.
Ekkor a győzteseket a Bálványhegy lépcsőinek alján illatos
bogyók nedvével kenték be. A kegyhelyre e nélkül senki sem léphetett
be. Ilyen különleges illatú bogyó csak a Bálványhegyen
termett. Ha valakinek ezzel bekenték a teste látható részeit,
azok a tűző Napisten mérges tekintetére sem hólyagosodtak
fel. Amikor valaki belépett a díszes kegyhelyre, Agaba az
illatos üstbe mártotta ujjait s ezzel a ritka nedvvel bekente a
Raten-Tórem tiszteletére érkezett vendég homlokát. Ezután a
vendég, saruját levéve beléphetett a kegyhelyre. Az edényt jósüstnek
használták. Az ősi Bálványhegyet a mindenkori nagyfejedelem
testőrsége őrizte. Éberen vigyáztak rá, hogy abból a különleges
cserjéből senki se vihessen sehova egyet se. Tiltották az Isis-lakók,
az Égiek parancsára. Amikor Armogur fia feleségül vette Suhan
kegyhelyőrző lányt, akkor Suhan édesapja, Suté volt a bölcsek
legvénebbje. Suhan azt kérte apjától, hogy nászajándékul
kapott üstjében vihessen magával a szent bogyót termő cserjékből.
Suté 25 cserjét helyezett nyalábba kötve a nedves földdel bélelt
üst aljába, leányára bízva titkos gondozásukat. Buda csak
akkor értesült erről, amikor Suhan az új telephelyeken már
elültette a cserjéket. Amint a Kosztroma feletti Bálványhegyen
minden győztes kapott egy-egy díszcserje-ágat, ugyanúgy az
Uruk városában meghonosodott cserjékről is adtak emlék-gallyat
a lovasversenyek győzteseinek. Suhan nagyobbik leánya még
Ataiszban Magya győztes ifjúsági fejedelem felesége lett;
Arant a hikszosz telepi Ten vitéz vette feleségül. Hunor és
Magyar azt gondolta, hogy Ataisz azért süllyedt el, mert Suhan
kilopta az ataiszi Bálványhegyi illatos cserjéket. Ezért ők
nem fogadták el az ilyen ajándékot. Kurd ifjú felesége: Enéh
és Aratu leánya azonban a cserjét továbbra is termesztette.
Aran utódai már nem voltak ilyen babonásak, és Ten birodalmában
nagy területen szaporítva elterjesztették ezt a különleges
nedvet adó bogyós gyümölcsöt. Hunor és Magyor azonban irtózott
még a látásától is, és a győztes vitézeknek díszes kovácsolású
kardot ajándékoztak.
Szavárd kézműves népe, akik a Kurd földje és
Magyarka között telepedtek le, ezt a bogyót meleg nyáridőben
az üstben főtt étel kozmásodásának megakadályozására
használta. Ezt a szokást Szavárd még Ataisz Bálvány-hegyén
leste el Suhan asszonytól. Az ellenben nagyon aggasztotta Szavárdot,
hogy Suté bölcs nemcsak Suhannak, hanem a másik két leányának
is adott útravalót ezekből a cserjékből, akik Kuszkóhoz,
illetve Suvához mentek feleségül. Amikor megalakult a 24 hun törzs
szövetsége, Agaba fősámán minden összejövetelen
hangoztatta ezt az ataiszi "bűnbeesést" és ezért
javasolta, hogy az ifjúsági versenyek győzteseinek díszes
kardot adjanak. Ez sokkal férfiasabb volt és amellett célszerűen
szolgálta a 24 hun törzs szövetségi érdekeit is. Amikor
Kuszkó elindult keletnek, Buda nyugat felé, Suva pedig délre,
megesküdtek, hogy egymás útjait minden esetben keresni fogják.
Elsőnek Suva indult el; egy holdtöltével rá Amur, a déliek kézműves
hajóláncával. Utána Buda, és több hajó-látóvonal távolságban
Szavárd a kézműveseivel. Ezt "hajóláncnak" nevezték.
Végül nádcsónakok kíséretében Kuszkó indult napkeletnek.
De mire a következő holdtöltén az ős Agaba
elindult Kuszkó után a kézművesekkel, jött a szörnyű földrengés,
tűzokádat és mennyek szakadása. Ebben a szörnyűségben a
Kuszkó-féle nádhajók mind odavesztek és Agaba két kézműves
vitorlás hajója is csak nagy nehezen tudott megmenekülni az özönvízből.
Agaba népe megesküdött: örökké keresni fogják Buda, Suva
és Kuszkó népének maradékait. Ez a vágy benne élt minden
utódukban. Határtalan volt hát a bölcs Agaba öröme, amikor
az Ordosz feletti Bálvány-hegyi vásáron felismerte az
elpusztult hun törzsekből megmenekült ataiszi népek marad-várnyait.
Főként arra törekedett, hogy az emberáldozatnak még az emlékezetét
is kitörölje a szövetségbe tömörült új népből. Azt
viszont törvénybe iktatta, hogy minden emberöltőben legalább
egy alkalommal elmenjenek kalandozni, vagy békés, vagy háborús
céllal, mert csak az újonnan látottak, és tapasztaltak alapján
lehet továbbfejlődni. Hisz a tűz birtokába is Miskolc kíváncsisága
alapján jutottak és azt az azóta eltelt sokezer év alatt a bölcsek
mennyi mindenre hasznosították! A tűz megjelenéséig nyershús-táplálkozással
egy-egy ember legfeljebb csak 400 alkalommal pillanthatta meg a
teleholdat; Ruda-Tórem üstjeiben azonban minden rosszat kifőztek
a húsból, s így az emberek 5-600 holdévig is gyönyörködhettek
a telehold szépségében. Sőt az ataiszi Öthegyen szedett bogyók
és gyógyító füvek főzetének formájában mindenki ihatott
az Élet vizéből is, és ezzel meghosszabbíthatta az égiektől
kapott életét. Öreg bölcsek rájöttek arra is, hogy ha az állatok
zsírja helyett a Bálvány-hegy bogyóiból sajtolt folyadékkal
készítik ételeiket, nem esnek olyan könnyen betegségek áldozataivá.
Ezért nem engedték, hogy ezeket a cserjéket másutt is szaporítsák.
Élám népe aztán azzal vádolta Ataisz bölcseit, hogy önző
cselekedeteik miatt kellett Ataisznak elpusztulnia. De az agabák
elődei látták, amikor az égi hatalmasságok a Kékleny hegységet
a Gara-zúgóval együtt "az Égbe repítették". Ők
azonban megmaradtak. Ez pedig azt jelenti, hogy az égiek az
igazakat nem engedték elveszni. Batour ezek alapján a huszadik
medvetoros évben azt mondta Szavárd törzsének, hogy az általa
most vezetett, meg a később következő kalandozási hullámoknak
is egyik célja az Ataiszból megmaradt igazak keresése. A kézműves
tárkányok szerint az égiek a gonoszokat megbüntetik negyedíziglen,
de az igazakat megjutalmazzák ezeríziglen. Az igazaknak az
agyuk is megtisztul, és az égiek gondolatait terjesztik az egész
földön. "Az ataiszi Öthegyen is, az onnan hozott gyógyfüveken
is rajta van az égiek tekintete. Tűz segítségével kiölik a
rosszat mind állataink húsából, mind a növényekből. Ezért
kalandozásaink alatt mi csak a magunkkal hozott gyógyfüvek vizét
ihatjuk és csak a tűz segítségével elporlasztott húsok erejét
vehetjük magunkhoz táplálékul, vagy a hús porával és ízesítőkkel
megáldott étkeket ehetünk. Látom, Sza-várd törzse is felállította
az Öthegyet, hogy az égbe röpített Garaúz törzs népét,
vagy annak megmaradt kézműveseit örökké éltessék az égiek.
Úgy látom, az Ataiszból elhozott gyógynövények magva itt
nagyon elterjedt; hosszú életű lesz hát Szavárd törzsének
minden kézműves leszármazottja. Addig, amíg az ataiszi Bálvány-hegyen
termett szőlőt csak bogyó alakjában fogyasztották, a szőlő
csak egészségére vált mindenkinek, de amikor bozasörként mézzel
édesített részegítő ital formájában kezdték fogyasztani a
szőlő levét, megrövidült még a bölcsek élete is. Ezt a szőlővesszőt
megtévedt bölcsek lopták a Bálványról; az után sokan kezdték
szaporítani, a bűnösök lerészegültek, ezért végül az égiek
elpusztították Ataiszt. Egy bölcs rájött még az ataiszi bor
sűrítésére is. Ezért az égiek tiltott tűzhasználat miatt
halállal sújtották." Batour innen Szavárd törzsének
lovasaival, akik állandó kapcsolatot tartottak Gandi
patiszukkal, Sirgula városába lovagolt. Gandi patiszuk örömmel
fogadta Batourt és az Úr szentélyében Ataisz bölcsességei
felett elmélkedtek. Egy véleményen voltak afelől, hogy az
ataiszi holdszámítás helytelen és Batour, vendéglátója iránti
figyelemből elfogadta az Ataiszban forradalmat előidéző újítást:
azt, hogy az Agaba-féle Samasna törzs a sok zavart okozó Hold-evés-számításról
áttért a kabarok tűzszerzési eredetű időszámítására. A
Bálvány-hegyi sámánfejedelmek e miatt a Samasna törzset
"égi áldozattal" ki akarták végezni; de a halálra
ítéltek a kivégzés előtti éjjel megszöktek és a
legnagyobb bárkában kieveztek a Nagyvízre.
Ezek a kos jegyében született ifjak hosszas evezés
után egy ingovánnyal szegett domb alján kötöttek ki. Azt a
dombocskát, melynél Káldi vitéz kilépett a szárazföldre,
elnevezték Káldi-földnek. A mocsarak lecsapolása után
megalapították Uruk városát, hogy ott ápolják az ataiszi
hagyományokat. Ez a tűz megszerzése utáni 758. év 11. holdtöltéjén
történt. Mindebben az is segítette őket, hogy úrnapi lepeljüket
összevarrva Szélasszony elé az Ég fájára feszítették. A véráldozattól
való megmenekülésüket megtették új időszámításuk kezdetének.
Batour látoga-tásakor Uruk-óm népének patiszukjai már a tűz
megszerzésére emlékeztető 1730. ünnepi evést számolták. Közös
akarattal megállapították, hogy a mindent elpusztító ataiszi
Nagyvíz a 732. évben volt. A Magya ifjúsági fejedelem elvonulása
utáni 10. évben, vagyis 742-ben érkezett meg Indijó-ómból a
városalapító Samasna törzs Pistije és feleségül vette Buda
özveggyé vált leányát, Arant. Aran, miután férjét a feketék
megölték, otthagyta Hikszosz-ómot. Most boldogan ment feleségül
a sokat szenvedett Samasna-Pistihez, akit később Hikszosz-óm
szokása szerinti módon királlyá is választottak. Samasna-Pisti
annak idején sírva menekült el Ataiszból egy félig kész bárkán.
Útközben a Samasna törzs ifjú sámánjai közül sokan
elpusztultak, míg az új Indus folyó torkolatában, Indijó-ómban
végre kiköthették bárkájukat. Az Agaba, Indijó és a Hunan
törzsbeli hunok elváltak Samasna-Pistitől és a hikszosz
tutajosokkal, meg az indijó lovasokkal a Pamír szállás felé
vették útjukat, hogy újabb farönk-tutajról gondoskodjanak.
Ezek a tutajosok aztán hírül hozták, hogy az indijó törzsbeli
ifjú sámánok az új Indus forrásvidékén telepedtek meg, a
Hunan törzsbeli hunok pedig kimentek a kellemesebb éghajlatú
Pamír aljáig és valamennyien indijó leányokat vettek feleségül.
Az agaba
törzsbeli ifjú sámánok tutajos rakományukkal visszaérkeztek
Indijó-ómba. Ekkor futott be Buda fejedelem egyik hajója is.
Örömmel üdvözölték a városukat alapító Samasna törzs
Pistijét, aki aztán elmondta, mégpedig a valóságnak megfelelően
Ataisz pusztulását és csodával határos menekülésüket.
Larsa hajósvezér kérte Samasna-Pistit, hogy tartson velük,
mert Buda fejedelem szeretne közvetlenül pontos részleteket
hallani Ataisz végnapjairól. Így hát a maradék agaba
ifjakkal Uruk-óm városába hajóztak. Larsa hajója 24 lapátos
gyorsjáratú volt, ezért hamarabb érkezett meg Uruk-ómba.
Buda örömmel várta Samasna-Pisti bárkáját a kikötőben. Többé
el sem engedte a sírva-nevető ifjút, és hogy az Uruk-ómi
szellemi feszültséget feloldja, leányát az özvegy Arant örömmel
adta feleségül Samasna-Pistihez. Samasna-Pistit az ő (Buda)
halála után az összes samasna-patiszuk jelenlétében az
Ataiszból hozott olajfák illatos levével királlyá kenték.
Így lett Samasna-Pisti az Uruk-óm birodalmának első királya.
Ekkor állapították meg, hogy a 24 hun törzs sámánjainak
elnevezése még az ataiszi időkből származik. Az agabák
patiszukjait ugyanis már Ataiszban is sámánoknak hívták.
Gandit gondolkodóba ejtette, hogy a hunok ölnek nevezett mértékegysége
talán jobb, mint az ő rőf mértékük, hiszen egy ölt 3 rőf
adott ki, márpedig ennyi kell egy átvetett ruhára. Az ujjnyi mértéknél
is jobb volt a hunoknál használatos arasz, mivel 3 arasz
megfelelt 60 ujjnak, vagy egy rőfnek. Viszont 9 arasz adott 1 ölt
és 10 arasznyi vászonból akármilyen nagy embernek el lehetett
készíteni egy átvetős ruhát. Terület-mérésre is megfelelőbb
volt a hunok lépése, mint rőfben mérni az utat. Batour
mindent aranylemezeiről olvasott fel. Annak a jelei megint csak
felkeltették Gandi érdeklő-dését, mert a hun rovásokkal
sokkal jobban ki lehetett fejezni a gondolatokat. A hunok aranya
súlyban megfelelt 1 ezüst talentumnak, 1 ár folyadék-mennyiség
pedig a köblábnak. Gandi patiszuk 1 holdtöltéig látta vendégül
Batourt, majd 25 főnyi kísérettel útbaindította Indijó-ómba,
hogy tudomást szerezzenek a Samasna-Pistihez hűtlenné lett sámánifjakról.
Indijó-ómban örömmel fogadták Batourt és a legközelebbi
tutajkaravánnal útnak indították a hunok alapította Léh városába.
Hosszú idők múltán a hunok leszármazottai összeütközésbe
kerültek az indijó sámánok utódaival. Ezért a Léh városától
az Indus forrásvidékéig létesített szállásaikat átengedték
az indióknak; ők maguk pedig a parszi-szkítákkal keveredve a
Tárem-tó mellé vándoroltak. Ez Pamír hegyének a pamír és
parszi-szkíták által lakott részétől keletre volt. Batour
feljegyzései szerint Léh vezér népe szigorú törvények
szerint élt. Beszédjüket eleinte csak úgy-ahogy értette, de
három holdtöltényi idő alatt tökéletesen elsajátította.
Elmondták neki, hogy Léhből kiindulva titkos útjaik is
vannak; meg hogy itt a Tárem-tó partján jól éreznék
magukat, de a tó vize állandóan csökken és ezért a földműveléssel
mindig lejjebb kell vonulniuk a termékeny iszapos tó mellé; így
régi ültetvényeik helyét csak legelőnek tudják használni.
Apáik, a hunan törzs vénei új szervezetet adtak a harcosoknak.
400 családban állapították meg a vadászó törzsbeliek lélekszámát;
az első 100 csak a harmadik 100 családdal házasodhat, a második
a negyedik százzal. Ezt emberöltőnkint, azaz 20 évenként
cserélgetni fogják. Panaszkodtak az időjárás kilengéseire.
Tó melletti ültetvényeik gyakran elpusztulnak és ilyenkor
csak a vadászat és a kismérvű állattenyésztés menti meg őket
az éhenhalástól. Legnagyobb bajuk, hogy az indijók is, meg a
kétféle szkíták is ellenségesen viselkednek velük szemben.
Isteneikben is csalódtak: nem segítik őket. Azt eszelték ki,
hogy az isteneket az emberek gondolkodása teremti, tehát az összes
többi felsőbb lények is csak emberek eszében születnek meg.
De azért mindenkiben isteni szellem lakozik. Most rajtuk csak a
Tárem-tó, vagyis az istenek tava segít, mert az látja el őket
hallal. Csak az a család erősödik, gazdagodik, melynek a feje
okosan tud gondolkozni. Ezért minden családfőnek kegyhelyet
emeltek, a Tárem-tó mellé 400 szentélyt. Megszervezték körülöttük
a katonai rendet is. Léh vezér azzal búcsúzott el Batourtól,
hogy kegyhelyeiken az ősök szellemében mindig meg fognak emlékezni
erről a találkozásról és mindig segítségére lesznek a
Batour által ismertetett törzsszövetségnek.